liver pilgrimage4

2016

Materials

plastic

Keywords

environment modern image memoire
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Artwork Description

For me, Hangang River was where sand beach stretched endlessly and minnows were swimming around in the green water. So the present of Hangang River is not what it was. Like an Italian film, Cinema Paradiso, the place experienced in the childhood disappeared and lives only in the image. The memories in the form of image are however really true? The truth I believe in is only based on very fragile, variable, and distortable memories. So I visited the place of my memory. I found the stories of the deceased, theirs clothes and dairies on the riverside. After I faced the fragment of others, I could escape from the inner self and start to talk to them. So my work represents "psychological environment" in which the physical, social place and my image around the Hangang River collide.

나에게 한강은 모래사장이 끝없이 펼쳐져 있고 연둣빛 물속에 송사리 떼가 지나다니는 곳이다. 그러니까 지금의 한강은 한강이 아니다. 이탈리아 영화 ‘시네마천국’처럼 유년시절에 경험했던 장소는 사라지고 심상에만 살아있는 것이다. 그런데 이것마저 진실이 아니란 생각이 들었다. 진실의 근거가 매우 허약하고 가변적이고 왜곡되기 쉬운 기억에 의존해 있기 때문이다. 그래서 현장으로 가 보았다. 강가에는 목숨을 버린 사연과 그 옷가지들과 일기장이 떠밀려있었다. 나는 타자의 파편들을 대면하고 나서야 내면으로부터 걸어 나와 그들에게 말을 걸 수 있었다. 하여 나의 작업은 한강을 둘러싼 물리적이고 사회적인 장소와 나의 심상이 부딪치는 ‘심리적 환경’을 나타내는 것이라 할 수 있다.

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